Monday 2 October 2017

JIWA YANG TENANG


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful...

Selawat dan salam buat kekasih hati Rasulullah SAW.. Jom hayati sekejap terjemahan surah Al Fajr ayat 27 - 30 ⤵


يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
O soul that art at rest!

ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً
Return to your Lord, well-pleased (with him), well-pleasing (Him),

فَادْخُلِي فِي عِبَادِي
So enter among My servants,

وَادْخُلِي جَنَّتِي
And enter into My garden..


Meh kita berkenalan sekejap dengan Jiwa Yang Tenang.. Di mana jiwa yang tenang tu? Dalam diri kita.. Ya ia ada pada diri kita.. Saat kita redha dan diredhai, saat itu kita benar-benar mendapat ketenangan yang dicari..

Ya redha itu susah, payah tapi rasailah kemanisan setelah redha itu.. Saat berubah 360° kehidupan kita and only for Allah.. Saat itu kita rasa redhanya.. Redha siapa? Redha kita dan Allah redha kepada kita..

MasyaAllah saat ketenangan jiwa hadir.. Redha itu ada.. Segala yang ada di langit dan di bumi tidak menjadi nombor 1 di hati, tetapi Dia menjadi pemegang takhta nombor 1 itu..

"Kalau saya rasa tak tenang walaupun dah dekatkan diri dengan Allah?" Teruskan mendekati Dia.. Allah jadikan sebutan di sepanjang masa.. Rasai ketenangan itu dengan jiwa..

Adakalanya tanpa kita sedar jiwa kita dah terlalu penat dengan dunia.. Mencari jalan pulang kepada Allah, agar ketenangan itu hadir kembali.. Redha Allah yang didamba menjadi pemujuk hati..

Akhir sekali, jom setiap kali rasa lelahnya jiwa.. Biarkan diri kita hanyut dalam sujud kepasrahan kepada Dia.. Izinkan jiwa kita kembali berlari kepada Allah.. Paksa air mata mengalir kerana taubat yang sebenar-benarnya dan kerana merindui dan mendamba redha Yang Esa..

Wallahu'alam..
Yang baik daripada Allah,
Yang kurang daripada saya..

Cik Nur akhiri coretan kali ini dengan tasbih kaffarah dan surah Al Asr..

Semoga segala coretan memberi manfaat buat ummah..





No comments:

Post a Comment