Follow by Email

Thursday, 6 April 2017

BERLARI MENUJU DIA

Assalamu'alaikum wrt wbt..😊

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillahillazi bini'matihi tatimmussoliha..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi atas segalanya.. Berlari menuju Dia, ini adalah tajuk entri kali ini...

Cik Nur mulakan perkongsian dengan surah Al Insyirah Dan doa penerang hati.. 🌸

Dalam hidup ini adakala ia tak menjadi seperti yang dirancang oleh kita, tetapi jangan lupa barangkali ketetapan Dia lebih baik buat kita..

Suatu masa dahulu ada seorang hamba Allah yang rebah di persimpangan dunia.. Lama dia memcari cara untuk bangkit semula dari jatuhnya itu.. Akhirnya dia berusaha dengan bangkit kerana Allah.. Dan di saat ini dia sedang berlari menuju Allah.. Siapakah dia ini? Inilah kita.. Inilah diri kita..

Di saat ini berapa ramai yang sedang berlari menuju Dia? Terlalu ramai..  Dan diantaranya adalah kita.. Kenapa harus kita berlari menuju dia?

Kerana hidup kita di sini adalah kerana Allah dan akan kembali kepada Allah.. Perjalanan kita akan kembali kepada Dia Maha Penyayang.. Jadi daripada sekadar berjalan menuju Dia, jomlah kita berlari menuju kasih sayang dan redha Dia..

Setiap satu langkah kita menuju Dia, 1000 langkah Dia dekat dengan kita.. Kita berlari kepada Dia, Dia menanti kita.. Tak jatuh ke kalau nak berlari ni?

Mungkin kita jatuh lagi, tapi jatuh yang berbeza.. Jatuh yang akan kembali bangkit dan terus berlari kepada Dia..

Sungguh berlari menuju Allah ini amat indah.. Walau adakalanya jalannya payah.. Dan di penghujungnya terlalu indah! Keindahan ini tiada tandingannya..

Jom bersama mengorak langkah berlari menuju Dia..

Setakat ini sahaja perkongsian daripada Cik Nur.. Kita akhri dengan surah Al Asr dan tasbih kifarah...

Cik Nur 

Monday, 3 April 2017

NIKMAT YANG ALLAH BERI

Assalamu'alaikum wrt wbt.. =)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillahillazi bini'matihi tatimmussoliha...

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi dengan izinNya harini kita masih bernafas.. Petang yang penuh barakah ini Cik Nur nak berkongsi mengenai nikmat yang Allah beri..

 Setiap hari kita dikurniakan dengan pelbagai nikmat dari yang Maha Memberi... Apakah nikmat yang biasa kita terlupa untuk bersyukur dan kita masih nikmati setiap hari?  Jawapannya adalah nikmat nafas.. Adakala nikmat sihat diambil sekejap.. Tetapi kita persoalkan kenapa Allah ambil semula nikmat tu sampai lupa nak bersyukur masih dikurnia nikmat nafas..

Hmm apa lagi ya nikmat yang sering kita lupa nak bersyukur? Nikmat melihat orang tersayang di depan mata.. Nikmat merasa makanan dan minuman... Nikmat melihat, mendengar dan berkata-kata dan banyak lagi nikmat yang tak mampu nak dihitung..

Makanya, bersyukurlah selalu atas setiap nikmat yang Allah beri.. Jom kita hayati dan renungi terjemahan ayat ke 13, surah Ar Rahman.. Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?
 
Setakat ini sahaja perkongsian daripada Cik Nur... InsyaAllah di lain masa kita bertemu lagi dalam perkongsian yang lain...

Yang baik daripada Allah,
Yang kurang daripada saya..

Kita akhiri perkongsian ini dengan surah Al Asr Dan tasbih kifarah
Cik Nur 

Tuesday, 14 March 2017

BERSAMA KESULITAN ADA KEMUDAHAN

Assalamu'alaikum wrt wbt & Salam Sejahtera... =)

Kai fahalukum? ^_^

Bismillahirramanirrahim... SubhanaAllah, Alhamdulillah, Alluakbar..

Setelah sekian lama CikNur tak update blog, harini merindui untuk mencoret di sini.. Harini CikNur nak mencoret mengenai BERSAMA KESULITAN ADA KEMUDAHAN.. =)

Untuk memulakan perkongsian ini, jom kita hayati terjemahan ayat dari surat cintaNya.. ;)  "Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan... (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.." Surah Ash-Sharh ayat 5-6

Setiap seorang daripada kita pasti pernah lalui saat kesulitan.. Ada yang tabah mengharungi dan kian perbaiki hubungan dengan Dia.. Tak kurang juga yang rebah di pertengahan jalan..

Yang susah, akan dipermudahkan dengan izinNya.. Dia tidak menguji kita melebihi kemampuan kita.. Adakalanya saat kesulitan itu kita akan mensyukuri pelbagai nikmat yang Allah telah beri selama ini.. Bila diuji dengan kesulitan, jangan give up..

Kesulitan itu sebentar saja, nanti kemudahan akan hadir menyinarimu.. Yakin jika tidak di dunia, insyaAllah di akhirat.. ^_^ Tenanglah saat menghadapi kesulitan, kerana Dia sentiasa bersama..

Pengalaman CikNur, bila diuji kita harus kuat, tabah dan sabar melalui ia.. Adakala bila kita dah lalui dan kita ingati semula, kita akan rasa saat itu adalah salah satu kenangan manis kita dan ada kemudahan yang hadir bersama ujian tersebut..

Dunia ini adalah pentas ujian.. Di akhirat sana kita akan melihat jawapannya.. Hidup ini cuma seketika, laluilah segalanya dengan penuh keimanan, kesabaran dan ketabahan.. Semoga setiap diri diberkati Ilahi..

Kita akhiri perkongsian ini dengan tasbih Kifarah dan Surah Al Asr.. Semoga perkongsian daripada CikNur memberi manfaat buat kalian dan menambah saham di sana... Fi hifzillah.. ;)

Friday, 28 October 2016

HIJRAH DEMI CINTA & REDHA ILAHI

Bismillahirrahmanirrahim... =)

Assalamu'alaikum wrt wbt... 😊
Kai fahaluki/a?
Masa ul khair...

Alhamdulillah dengan izin Allah cik Nur dijentik hati untuk menaip di sini... ✒ Dah lama kan cikNur tak update blog ciknurbercerita ni... Al kisah harini jom kita kupas mengenai HIJRAH DEMI CINTA & REDHA ILAHI...

Siapa dah bersedia nak bincang mengenai tajuk ni dengan cikNur say "SubhanAllah, Alhamdulillah, AllahuAkbar"... 😉 Dengan lafaz Bismillah cikNur mulakan tajuk HIJRAH DEMI CINTA & REDHA ILAHI 😍...

Dalam hidup kita akan ada penghijrahan... Sepertimana dalam perkongsian sebelum ini ada 5 Hijrah, sila baca dulu ya kalau dah terlupa atau belum tahu lagi... ;) 👉 http://ciknurbercerita.blogspot.my/2014/07/hijrah-titik-permulaan-baharu.html?m=1

Untuk tajuk ni cikNur pilih Hijrah yang kelima iaitu Hijrah dalaman dan luaran.. Hijrah ni terdapat pelbagai faktor... Antaranya Lillahita'ala... Ini yang utama... Hijrah kita sebab Allah dan sebab nak cinta dan redha Allah SWT...

Dalam hijrah akan ada ujian... Ujian ini bukan tanda Allah benci tapi tanda Allah sayang... Adakala ujian dalam bentuk sindiran dan pandangan masyarakat... Adakala dalam bentuk hati yang memberontak ingin kembali ke zaman jahiliyyah... Setiap orang ujian hijrahnya berbeza...

Dalam menghadapi ujian hijrah ini kita mesti tambah ilmu dan tajdid niat... Niat hanya kerana Allah semata...

Hijrah dalaman dan luaran... Tak mudah tapi pengakhirannya dijanji indah... Kita mulakan hijrah dengan slow-slow... Kita mohon pada Allah tetapkan hati di atas jalan yang lurus dan benar... ;)

Siapa nak cikNur sambung lagi tajuk ni akan datang? Kalau ada permintaan insyaAllah cikNur sambung lagi... =)

Setakat ini sahaja kupasan kita... Kita akhiri perkongsian ini dengan tasbih kifarah dan surah Al Asr...

Yang baik daripada Allah,
Yang kurang daripada Cik Nur..


Friday, 5 December 2014

MUSLIMAH AKU SAYANG PADAMU (1)

Assalamu'alaikum warahmatullah hi ta'ala wabarokatuh!

Apa khabar semua? Ciknur rindu nak bercerita semula tetapi apakan daya Allah tidak beri kelapangan dan hari ini Ciknur berkelapangan..Alhamdulillah...

Ciknur cukup sayang dengan semua muslimah tak kira sama ada muslimah itu, berskirt paras lutut, berbaju tanpa lengan, tudung tak cukup kain, niqabis, tudung labuh dan semua.. Ciknur tak marah dan nak hukum bagi mereka yang berskirt paras lutut, berbaju tanpa lengan, dan tudung tak cukup kain malah ciknur lebih sedikit sayang pada kamu..  Ciknur selalu berdoa semoga golongan yang belum dapat menutup aurat dengan sempurna ini satu hari nanti Allah berikan mereka hidayah..

Kenapa Ciknur sayang golongan itu? Sebab kita tidak tahu mungkin hari ini kita rasa kita lebih baik daripada mereka tetapi akan datang kita tidak tahu mugkin dia lebih baik berbanding kita.. Jangan bila kita lihat mereka ini terus berkata "eeiii tak tutup aurat masuk api neraka", jangan sayang sebab hanya Allah yang layak menilai..

Ciknur cuma nak pesan sayang tolong berubah pakai pakaian yang menutup aurat ya? Ciknur sayang kepada awak sebab itulah Ciknur pesan sebab Ciknur tak nak tengok awak masuk ke lembah api neraka kalau boleh Ciknur nak lihat awak lebih baik daripada Ciknur... Ciknur nak pesan juga setiap  hari baca satu muka surat al-Quran yang ada terjemahan dalam bahasa Malaysia dan jangan lupa solat.. InsyaAllah hari demi hari awak akan berubah dan jadi lebih baik daripada dahulu..

Cuba berjinak-jinak dengan sarung lengan, sarung kaki, seluar panjang sebagai inner, baju kurung, tudung yang labuh insyaAllah buat sedikit demi sedikit awak pasti boleh istiqamah dalam penghijrahan ini sayang..


Jangan kisah apa orang kata kerana Allah tetap bersama kita walau di mana jua dan dalam keadaan apa sahaja.. Rezeki di tangan Allah kalau Allah kata itu bukan rezeki awak tapi ini rezeki awak jangan risau untuk berhijrah...

Semoga istiqamah..

Assalamu'alaikum

Saturday, 27 September 2014

NASIHAT BUAT MUSLIMAH ^^

Bismillah.. =)

Nasihat ni khusus buatmu wahai muslimah daripada pemilik page Tinta Mutiara dan ciknurbercerita.blogspot..

Tutuplah auratmu, jaga pandanganmu dan jaga tingkah laku mu..  ^_^ Muslimah dikau amat berharga bak intan pemata yang dijaga dengan rapi serta nilainya sangat tinggi!  Muslimah, setiap kali bertembung dengan lelaki di laluan tundukkan sedikit pandanganmu.. =)

Muslimah, usah menjadi mawar berduri kerana baunya masih dapat dihidu oleh sesiapa sahaja tetapi jadilah kaktus berduri kerana ianya tiada bau yang dihidu... =) Muslimah, tutup aurat dengan sempurna biar orang sekeliling kata anda ketinggalan zaman sekalipun.. =D

Taat akan perintah Allah, kedua ibu bapa dan suamimu dan Syurga menanti mu.. ^_^ Muslimah, berusahalah untuk menjadi seorang yang terbaik kerana mungkin usaha mu itu diberkati oleh Allah dan dipermudahkan serta diberi istiqamah.. =)

Muslimah, jika kau tidak berpurdah @ berniqab tidak mengapa asalkan kau menutup aurat dengan sempurna.. =) Muslimah, jika dirimu tidak popular di laman sosial atau di luar kerana ada hikmah di sebaliknya.. ^_^

Wahai muslimah sayang kamu kerana Allah.. Semoga Allah permudahkan segala urusanmu, diberkati dan dirahmati selalu serta istiqamah dalam menuju ke arah yang lebih baik.. =)

Jazakillahhu khairan kathira.. =)

Sunday, 7 September 2014

50 TANDA MUNAFIK (BAHAGIAN 2)

Assalamu'alaikum semua pembaca blog cik nur ^^
Bahagian 1 sudah terbit dan ini sambungannya..
Selamat membaca ya.. =)

50 Tanda Munafik.(Bahagian 2)
31. Memanggil orang dengan gelaran buruk yang tidak disukai.
32. Menghalang orang daripada mengamalkan ajaran Islam.
33. Suka kepada kesesatan dan suka menyesatkan orang.
34. Bermuka-muka.
35. Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya.
36. Sombong diantara sesama manusia.
37. Melampaui batas yang telah digariskan oleh Allah.
38. Suka berbantah dan bertengkar sesama Muslim.
39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran.
40. Membazir dalam memanfaatkan nikmat Allah.
41. Keluh kesah apabila ditimpa musibah.
42. Mengkhianati sesuatu amanah.
43. Memecah belahkan perpaduan kaum muslimin.
44. Memecah belahkan perpaduan kaum.
45. Menghalalkan perkara yang haram.
46. Membuat kerosakan di muka bumi.
47. Menuduh orang beriman bodoh.
48. Mengubah dan menyalahguna ayat-ayat Allah.
49. Bersumpah dengan selain nama Allah SWT.
50. Berasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.
*Saya harap perkongsian di atas memberi pelajaran kepada kita semua.
Yang baik dari Allah SWT,
Yang kurang dari saya