Follow by Email

Tuesday, 15 July 2014

TIPS MENJADI LEBIH KREATIF DALAM MENGAHARUNGI HIDUP

Assalamu'alaikum semua.. ^^
Kali ini Cik Nur kongsikan satu tips yang amat istimewa buat semua.. ^^
Tip menjadi lebih kreatif dalam mengharungi hidup.

1. Berani mencuba benda atau perkara baru..
2. Kembangkan rasa ingin tahu...
3. Bersedia untuk salah dan gagal..
4. Fikirkan 1001 alternatif dan solusi..
5. Luaskan bacaan..
6. Tidak meremehkan hal-hal kecil..
7. Menghargai semua orang..
8. Berani berbeza...
9. Selalu mencatat idea-idea yang ditemui..
10. Berdaya juang untuk menyelesaikan idea-idea..

Jazakallah kepada semua pembaca blog Cik Nur.. =)

Friday, 11 July 2014

HIJRAH TITIK PERMULAAN BAHARU

Assalamu'alaikum buat semua pembaca blog Cik Nur..

Hijrah terbahagi kepada 5 iaitu : 1 . Hijrah tempat tinggal..
                                                 2 . Hijrah luaran..
                                                 3 . Hijrah dalaman..
                                                 4 . Hijrah tempat tinggal,luaran dan dalaman..
                                                 5 . Hijrah luaran dan dalaman..
Cik Nur pasti ada yang ingin berhijrah tetapi tidak mempunyai kekuatan dan merasakan apa yang orang akan kata.. Bagi Cik Nur jika sudah terdetik di hati untuk berhijrah teruskan kerana Allah sentiasa bersama kita.. Jangan fikir "Apa yang orang akan kata mengenai aku nanti" kerana kita memang tidak boleh menutup mulut manusia..

Kalau kita ingin berhijrah untuk bertudung labuh tetapi dalam fikiran ada perkataan ini " Aku bukannya baik sangat , dan aku bukannya alim sangat" bagus sekiranya anda ada terfikir perkataan seperti ini saya cadangkan sambil berhijrah untuk bertudung labuh sambil itu juga kita tingkatkan amalan baik insyaAllah, Allah permudahkan urusan untuk berhijrah ke arah yang lebih baik..

Kalau Allah dah jentik hati untuk berhijrah Alhamdulillah sebab tidak semua orang Allah jentik hatinya.. Jangan malu untuk mencari asatizah atau orang yang boleh kita ajukan soalan dan penjelasan.. Hijrah ini tidak terhenti apabila kita rasa sudah cukup segalanya tetapi Hijrah ini perlu berterusan dan rasa masih ingin tambah ilmu di dada..

Kalau sekarang boleh lihat pelbagai grup usrah ditubuhkan di media sosial facebook sertailah grup itu insyaAllah hati akan menerima segala perkongsian dan perbincangan di grup usrah tersebut..

Sampai di sini sahaja Cik Nur menaip..

Boleh sertai grup yang Cik Nur tubuhkan iaitu KAMI DAI'E MUDA ini linknya :
https://www.facebook.com/groups/576991425688692/

Sekiranya ingin berkongsi kisah penghijrahan boleh inbox saya di facebook  https://m.facebook.com/puteri.sakura.7547?ref=bookmarks

Yang baik daripada Allah,
Yang kurang daripada Cik Nur..

Jazakallah

WAHAI MUSLIMAH USAH TERTIPU

Assalamualaikum kepada pembaca blog Cik Nur.. =)
Muslimah..
Usah tertipu..
Kita pakai sopan..
Tudung labuh berstongan dan berstoking..
Cantik di pandangan Allah kan..
Namun upload gambar banyak banyak kat fb…
Dekat jauh semua ada..
Pegang quran..
Pegang buku..
Renung pantai..
Renung langit…
Macam pelik pula kan..
Bukan apa..
Bukankah tujuan menutup aurat..
Untuk menjauhkan pandangan ajnabi.
Nampak tak permainan syaitan..
Nampak macam tak dosa pun..
Tapi sebenarnya pintu pintu fitnah telah terbuka sikit demi sikit..
Ajnabi senang senang dapat lihat..
Sebab kat realiti banyak yang tunduk kan..
Bila kat alam maya susah nak tunduk..
Semua mendongak..
Yang kuat je kot akan bertahan…
So muslimah..
Apalagi…
Come on..
Stop upload kerana Allah..
Jika tak mahu dipandang..
Maka di alam maya pun mesti kena jaga..
Usah biar wajah kita macam iklan..
“SENANG….SELALU…PERCUMA..”
Untuk dilihat!

Yang baik daripada Allah,
Yang kurang daripada Cik Nur..

Sekian terima kasih..
Yang benar Cik Nur..

Jazakallah